10 Propostes Gir Social

dilluns 4 de novembre de 2019

Uneix-te per un bon finançament davant les eleccions del 10N

Podeu llegir el manifest presentat avui a prensa pel Grup Promotor per un Bon Finançament

Imatge de l'acte

Aviat es compliran dos anys de la creació del Grup Promotor de la campanya Per un bon finançament . Les entitats que la constituírem demanàvem als partits polítics una reforma urgent del sistema de finançament, que continua essent clarament injust amb unes Illes Balears que com mostra l"informe FOESSA, presentat fa només uns dies. Som la tercera comunitat autònoma amb un nombre més alt de persones en risc d"exclusió social. Amb tot, la població segueix creixent més que a altres comunitats mentre els nostres serveis públics bàsics com l"educació, la sanitat o els serveis socials estan  infra-finançats en relació a la resta, per part de l’Estat.

Ens preocupa el context econòmic advers, amb amenaces com el Brexit o la fallida de Thomas Cook, i la incertesa que es genera des de les pròpies institucions polítiques de l’Estat, amb un govern en funcions des de fa mesos i una manca de diàleg entre forces polítiques que hipoteca tant la possibilitat de desplegar el desitjat Règim Especial de les Illes Balears com la reforma del sistema de finançament que reclamem.

La situació és pitjor que fa just tres anys, i ho demostren absurditats com el forat generat a les arques públiques autonòmiques per la no liquidació del finançament vigent, el romanent de milions d’euros sense poder gastar els Ajuntaments en aplicació de la Llei Montoro, o les dificultats per poder finançar des de les pròpies Illes infraestructures urgents com són les depuradores o acabar la xarxa ferroviària.

Per tot això, les entitats sota-signants exigim als partits que concorren a les eleccions generals de proper 10N:

•Que es comprometin efectivament en l’aposta per un nou model de finançament autonòmic basat en l’ordinalitat i l’increment de la capacitat de decisió i recaptació de la Comunitat Autònoma, per poder garantir les despeses dels pilars de l’estat del benestar: sanitat, educació i polítiques socials.

•El desplegament d’un REIB que ha de reconèixer i compensar de forma efectiva la nostra condició insular.

•L’increment substancial als pressuposts de l’Estat de les inversions, especialment pel que fa a infraestructures urgents i necessàries com són les depuradores o la xarxa ferroviària.

•El respecte i compliment a l’Estatut d’Autonomia pel que fa al pagament de les anomenades «inversions estatutàries» que encara es deuen.

•La cogestió dels ports i aeroports de les Illes Balears

•La derogació immediata de la Llei Montoro.

•La coresponsabilitat de l’Estat en l’assumpció del deute generat pel pèssim finançament de les competències transferides, especialment sanitat i educació, així com infra-finançament patit tot i ser   la segona comunitat en aportar al sistema, mentre que som la novena en el retorn.

CCOO, UGT, USO, STEI, PIMEM, Fundacions Darder-Mascaró, Fundació Gabriel Alomar, l'Obra Cultural Balear, Col·lectiu Aurora Picornell, Unió de Pagesos, Federació de Veins de Palma, FAPA, Grup Blanquerna, PalmaXXI, Associació Mercat Social,UCTAIB, EAPN, Federació de Cooperatives de les Illes Balears, Col·lectiu Alternatives, Cercle Mallorquí de Negocis.

Uneix-te per un bon finançament davant les eleccions del 10N

dilluns 4 de novembre de 2019