40 anys lluitant amb tuu

MANIFESTACIÓ CONTRA L'ESCLAVITUT

16 DESEMBRE 19:30 PLAÇA DE LA PORTA PINTADA DE PALMA. ACUDIU

Cartell Manifestació

Més de 40 milions de persones d"arreu del món són víctimes de l"esclavitud moderna, segons l"Organització  Internacional del Treball (OIT).  Les dones i les nines es veuen afectades de manera desproporcionada per aquesta xacra, representant el 71 % del total, quasi 29 milions.
Del total de víctimes, un 25% són menors, al voltant de 10 milions.
Treball forçat - 24,9 milions de persones
Matrimoni obligat  - 15,4 milions de dones

Dels 24,9 milions de persones atrapades en els treballs forçats, 16 milions són explotades en el sector privat, per exemple, en el treball  domèstic, la indústria de la construcció o l"agricultura; 4,8 milions de persones són víctimes de l’explotació sexual forçosa; i 4 milions de persones es troben en situació de treball forçat imposat per l’Estat.

El treball forçós afecta en forma desproporcionada les dones i nines, que representen el 99 per cent de les víctimes en la indústria sexual comercial i el 58 per cent en altres sectors.Fa un any (desembre 2016), l’Organització de Nacions Unides (ONU) en el seu informe "Les persones migrants detingudes a Líbia sofreixen condicions inhumanes", denunciava la descomposició del sistema de justícia penal de Líbia, la qual cosa suposa greus violacions de drets humans, a la qual es veuen exposats les persones migrants en la seva ruta cap a Europa ".... retingudes a centres on no hi ha un registre oficial, procediments legals o accés a advocats,... les instal·lacions es troben abarrotades i les persones internes no tenen alimentació suficient, ni aigua potable, ni les condicions adequades de sanejament". Les persones migrants que cauen en mans de contrabandistes són obligades a realitzar treball forçat i s’enfronten a tortures i explotació sexual".

Malgrat tot això, el mes de gener de 2017, Itàlia firmà un acord amb Líbia amb la finalitat de lluitar contra la immigració il·legal i el tràfic de persones humanes. Però això suposava en la pràctica, a més d’altres problemes, la devolució de les persones que eren  rescatades per la guàrdia costera a Líbia, on és habitual que siguin detingudes i torturades i on no existeix cap llei ni sistema d’asil.

El proppassat 14 de novembre, l’ONU, en el seu informe "El sofriment de les persones migrants a Líbia és una ofensa a la consciència de la humanitat", reiterava la seva denúncia de les horribles condicions de detenció de les persones migrants a Líbia.

* milers de persones viuen en condicions d’insalubritat, amuntegades dins magatzems, famolenques i sense accés als serveis bàsics. Moltes informaren d’abusos físics, incloent treball forçat i violència sexual.

* "moltes de les persones migrants han estat exposades al tràfic, segrestaments, tortura, violacions i altres tipus de violència sexual, treball forçat, explotació, violència física severa, fam i altres atrocitats en el transcurs del seu viatge a través de Líbia, normalment a mans de traficants"

El 20 de novembre,  - Secretari General de l’ONU, es declarava horroritzat davant les informacions, documentades per la cadena CNN, sobre mercats d’esclaus a Líbia, on se subhasten persones migrants i refugiades, accions que poden ser considerades crims contra la humanitat.

Davant la barbaritat i el sofriment causat pels fets exposats, els membres de la Plataforma LES BALEARS ACOLLIM:

EXIGIM al Govern espanyol, a través de la senyora Maria Salom, Delegada de Govern a les Illes Balears, que insti les autoritats de Líbia a que procedeixin urgentment a la presa de mesures immediates perquè:

-   siguin alliberades les persones refugiades i migrants dels centres de detenció i es posi punt i final a la detenció arbitrària de persones refugiades i migrant a Líbia;
-   s’investiguin totes les denúncies de tortura i mals tractaments a persones refugiades i migrants a         Líbia i els responsables siguin traduïts en justícia;
-   es respectin i siguin garantits els drets de les persones migrants.

I a la Unió Europea (UE), perquè:

-   siguin garantits els drets de les persones migrants, mitjançant processos justos i eficaços ;
- se compleixi de forma immediata amb els compromisos adquirits en matèria de reubicació i                 reassentament i que augmenti el nombre de places, especialment per a dones, nines i persones en       situació d’especial vulnerabilitat;
-   s’impulsin mesures que garanteixin el dret d’asil i l’establiment de rutes legals i segures, per tal que     cap persona hagi d’arriscar la seva vida cercant refugi.

Plataforma "Les Balears Acollim"  formada per les associacions següents:

01 A Mallorca Volem Acollir
02 Amnistia Internacional Illes Balears (AIB)
03 Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)
04 Assemblea de Moviments Socials (AMS)
05 Associació d’Amics del Poble Sahrauí de les Illes Balears (AAPS)
06 Associació artística i cultural THAKHI-RUNA
07 Associació per la Garantia dels Drets Humans (AGDH)
08 Benvinguts Refugiats Menorca
09 Cáritas Mallorca
10 Comissions Obreres de les Illes Balears (CCOO)
11 Col·lectiu d'Educació en drets humans i de Prevenció Activa de Conflictes (CEPAC)