Es el momento EESS 2018

dimarts 4 de desembre de 2018

Per a CCOO s'ha de fer un canvi de model productiu d'una vegada per sempre

Des de CCOO volem insistir en la urgent necessitat de trobar nous jaciments d'ocupació com és el sector de les energies renovables o el de les noves tecnologies, per bandejar models econòmics del passat que ens facilitin la incorporació al món de la indústria 4.0 i de la digitalització.

Yolanda Calvo, Secretària d'Ocupació i Formació.

Segons dades fetes públiques avui pel Ministeri d"Ocupació, Migracions i Seguretat Social, al mes de novembre del 2018 les Illes Balears comptaven amb un total de 69.872 aturats registrats. Amb respecte al mes d’octubre la desocupació creix un +19,23% i en total hem tingut +9.655 aturats més. Les variacions mensuals a l’alça són les més elevades de totes les comunitats autònomes. Al conjunt de l’Estat l’atur mensual disminueix un -0,06%. Atenent la comparació anual, l’atur balear baixa en -4.109 persones, el que es tradueix en un descens relatiu del -6,42%.

Per sectors econòmics en nombres absoluts, hi ha variacions en els desocupats a l’agricultura amb +35, +101 a la indústria, -385 a la construcció, +10.391 al sector serveis i -487 en la categoria d’aturats sense ocupació anterior. Veiem que l’atur augmenta a tots els sectors manco al de construcció i d’una manera molt important al sector serveis que suposa el 98% del total dels nous aturats

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 442.514 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +2,78%. En nombres absoluts la pujada anual en el nombre d’afiliacions ha estat de +11.954. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de -82.930 afiliacions manco, una xifra que resulta en una taxa de variació del -15,78%.

Quant al tipus d’ocupació, la temporalitat continua sent el gran tret diferencial del nostre mercat de treball: del total de 34.438 contractes signats tan sol 17,5% són indefinits. Per tant, malgrat la  millora a la contractació de caràcter indefinit, es continua apostant majoritàriament per un treball fràgil i fàcilment destructible amb una taxa de temporalitat contractual del 82,5% que ens mostra que encara queda un llarg camí a recorre per assolir qualitat en l’ocupació .

Com cada any en aquestes dates, observem un augment del nombre de persones en situació de desocupació en produir-se el tancament de la planta hotelera de les Illes Balears. També constatem un augment de la contractació en el sector de la construcció, ja que és en aquesta època quan s'inicien les reformes dels hotels de cara a la següent temporada.

Amb aquestes dades, arribem a la conclusió que continuem amb un model econòmic que depèn gairebé en exclusivitat del turisme de sol i platja i per tant seguim repetint els mateixos models anteriors a la crisi basats en treball estacional, temporal i precari. Para CCOO cal treballar per aconseguir un turisme d'hivern centrat en sectors com l'esportiu o el "mice" (turisme de congressos, reunions, esdeveniments) que poden permetre que les treballadores i treballadors estiguin actius durant tot l'any.

Per al nostre sindicat, cal fer un canvi de model productiu d'una vegada per sempre, que afavoreixi que els treballadors i treballadores tinguin treball estable i durant tot l'any. A més, han de ser llocs de treball de qualitat  que es veuen afavorits per la formació dels treballadors i les treballadores i reconeguts mitjançant un augment de salaris i una millora de les condicions laborals.

Des de CCOO volem insistir en la urgent necessitat de trobar nous jaciments d'ocupació com és el sector de les energies renovables o el de les noves tecnologies, per deixar enrere models econòmics del passat que ens facilitin la incorporació al món de la indústria 4.0 i de la digitalització. També exigim bandejar polítiques ràncies d'extrema dreta que obstaculitzen el progrés econòmic i social de la classe treballadora, i que impedeixin fer feina per una societat més igualitària i democràtica.

CCOO continuarà amb la reivindicació del repartiment dels beneficis empresarials entre la classe treballadora perquè s'ha obtingut amb el seu esforç, i de la igualtat d'oportunitats per a tots els ciutadans tan necessaris en aquests moments de vaivé polític en què ens trobem.

Per a CCOO s'ha de fer un canvi de model productiu d'una vegada per sempre

dimarts 4 de desembre de 2018