Campanya Balears sense precarietat

dimecres 2 de agost de 2017

Només diversificant la nostra economia aconseguirem reduir l’atur a xifres anteriors a la crisi

Per José Luis García, és més necessari que mai enfortir una estratègia compartida entre sindicats, empresaris i administracions que aposti per la diversificació, ja que és l"única manera d’accedir a quotes properes a la plena ocupació.

Segons les darreres dades fetes públiques avui pel Ministeri d"Ocupació i Seguretat Social, al mes de juliol el nombre de persones aturades registrades ha estat de 39.154. Per comparació al mateix període de l’any 2016 l’atur registrat baixa un -14,00% amb un saldo anual de -6.376 desocupats. Quant a la variació mensual, l’atur ha augmentat en un 0,74% i en total es registren 288 aturats més.

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 562.423 afiliacions, de manera que la taxa de variació anual se situa en el +5,40%. En nombres absoluts la pujada anual en el nombre d’afiliacions ha estat de +28.829. Pel que fa a l’evolució mensual es registren un total de +12.215 afiliacions més, una xifra que resulta en una taxa de variació del +2,22%.

La conjuntura laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons les dades del Ministeri, al llarg del mes de juliol s’han registrat a les Illes un total de 55.792 contractes, dels quals el 85,5% són temporals i només el 14,5% són indefinits.

Per José Luis García. Secretari General de CCOO de les Illes Balears, les dades, quantitativament parlant, són positives, malgrat es produeix, com és previsible, una ralentització en el mes de juliol, ja que les empreses ja han incorporat als treballadors i treballadores necessaris per fer front al volum de treball. Les dades mostren com es redueix l’atur a nivell interanual, i gairebé es manté en comparació amb el mes de juny d’enguany, fruit tant de l’estabilitat com de les certeses d’una bona temporada turística.

A més, ha continuat García, continuem constatant que encara no arribam a les xifres d’atur d’abans de l’inici de la crisi; si més no, freguem les de l’any 2008.

Pel que fa a la contractació, el Secretari General de Comissions obreres de les Illes ha comentat que continua essent el punt més feble del mercat laboral illenc; ja que un 85,5 per cent de contractes temporals són una bona mostra d’aquesta feblesa. La contractació temporal i l’elevada parcialitat tenen com correlat que no es redueixi l’atur en termes que garanteixin la qualitat de l’ocupació i que es mantingui la precarietat.

Garcia ha continuat fent esment al fet de l’"efecte cridada" que s’està produint: hi ha un nombrós nombre de persones que només vénen a fer la temporada i que després retornen a les seves llars fora de les Illes.

Per García, les dades apunten a una moderació del creixement i a les dificultats que tenen els col·lectius de majors de 45 anys i aturats de llarga durada per tornar a trobar feina; la qual cosa fa més necessari que mai enfortir una estratègia compartida entre sindicats, empresaris i administracions  que aposti per la diversificació, ja que és l’única manera per accedir a quotes properes a la plena ocupació.

dimecres 2 de agost de 2017