Campanya Balears sense precarietat

dijous 4 de maig de 2017

Malgrat l’atur continua amb el seu descens, els treballadors i les treballadores segueixen patint l’estacionalitat de la contractació i la precarietat laboral

A CCOO pensem que és el moment de traslladar els beneficis macroeconòmics que portem des de fa uns anys les empreses, a les petites economies familiars mitjançant uns salaris dignes ja que, moltes d’aquestes famílies encara, no veuen la sortida d’aquests període tan difícil de crisi

Yolanda Calvo, Secretària d'Ocupació i Formació

Segons les darreres dades fetes públiques avui pel Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, al mes d’abril les oficines del SOIB tenien registrades un total de 48.294 persones aturades. La xifra és un 17,36 % menor que la de l’any 2016, de manera que el saldo anual és de  -10.147 persones aturades menys. Per comparació al mes d’abril de l’any 2007, estem enfora de les xifres de partida, és a dir, aquell any el nombre de persones registrades a l’atur fou de 34.253.

Respecte al mes d’abril l’atur ha descendit en termes absoluts en -10.001 persones, mentre la variació relativa ha estat del -17,16  %. És el sector serveis en el qual està basada aquesta reducció del nombre d’aturats ja que suposa el 95% de la davallada de l’atur d’aquest mes.

Pel que es refereix a la variació mensual de l’atur per sectors d’activitat econòmica, tenim que la disminució de l’atur ve liderada pel sector serveis amb 9.514 aturats manco, seguit d’indústria amb -224 , i construcció amb -141, tancant agricultura amb 80 aturats manco. També hi ha un descens de l’atur en el col·lectiu “sense ocupació anterior” de -42 aturats.

En el cas de les afiliacions a la Seguretat Social del mes d’abril, les Illes Balears compten amb una mitjana mensual de 476.146 afiliacions, i la variació anual ha estat del 7.85 %, amb un increment absolut de 34.641 afiliacions. La mitjana de creixement de l’Estat se situa en un 3.52 %.

El panorama laboral es completa amb les dades de contractació registrada. Segons el Ministeri d’Ocupació, a l’abril s’han signat a les Illes un total de 53.415 contractes, però només el 14.87% han estat indefinits, mentre una majoria aclaparadora del 85.13 % és per a la contractació temporal.

Per CCOO, aquest descens de l’atur és un clar indicador de la forta estacionalitat del mercat de feina de les Illes Balears al donar-se el tret de sortida a la temporada turística aquest mes, amb la Pasqua i, per tant amb l’augment de les contractacions. Aquesta estacionalitat apareix reflectida en la contractació temporal que ha augmentat en un 25,07 %.

A més a més, la temporalitat es tradueix en precarietat laboral amb salaris molt baixos, càrregues de feina cada vegada majors i hores extres il·legals.

Des de CCOO considerem que no hi ha excuses per millorar les condicions laborals dels treballadors i treballadores en una comunitat autònoma que segons la Direcció General d’Economia, es la comunitat amb la millor evolució econòmica de l’Estat. No obstant això, a Balears hi ha 115.000 persones que viuen en la penúria perquè guanyen menys de 300 euros al mes .Així, Balears ha registrat durant l’any 2016 el major creixement en la taxa de variació del PIB (+3,8%)sensiblement mes favorable que la observada a nivell nacional( +3,2%), però els salaris han  baixat un 1,1%.

També volem fer una reflexió i és, si aquesta reducció de l’atur i per tant aquest creixement que s’està fonamentant en el sector serveis, s’està fent amb peus de fang i, quan millorin les condicions  d’altres països competidors en matèria turística tornarem a tenir elevades taxes d’atur.

Amb aquestes dades, en CCOO pensem que és el moment de traslladar els beneficis macroeconòmics que portem des de fa uns anys les empreses, a les petites economies familiars mitjançant uns salaris dignes ja que, moltes d’aquestes famílies encara, no veuen la sortida d’aquests període tan difícil de crisi.

dijous 4 de maig de 2017